fbpx
mcommerce

Właściwy czas na wprowadzanie zmian – nie odwlekaj integracji mCommerce do jutra, cz. 1

Wykorzystanie potencjału mobilnych klientów oraz szeroko rozumianego m-commerce stało się w ostatnim czasie jednym z najczęściej omawianych i analizowanych wątków prowadzenia biznesu w modelu omnichannel. Dane, pochodzące z wielu uznanych rynkowych badań i naukowych raportów, wyraźnie pokazują niezwykle dynamiczne wzrosty w tym segmencie, wysoką konwersję sprzedaży, dużą regularność zakupów i wiele innych statystyk, które powinny przykuć uwagę właścicieli sklepów.

Wielu z nich zapewne aktywnie zastanawia się nad wdrożeniem rozwiązań mobilnych we własnym zakresie, jednak póki co jedynie obserwują rynek, czekając na wyraźny sygnał do wykonania posunięcia. Nie jest to optymalna strategia w obecnych warunkach ekonomicznych. Ilość czasu i środków koniecznych do zainwestowania, w celu uzyskania efektywnych sprzedażowo kanałów będzie coraz szybciej rosnąć. Jeżeli nie zostaną podjęte żadne działania, sklep może utracić swoją dotychczasową pozycję na rzecz podmiotów, które podjęły już kroki w przeszłości. Można zatem jasno stwierdzić – najwyższy czas na integrację m-commerce jest właśnie teraz!

 

Analiza dostępnych możliwości

Wachlarz dostępnych rozwiązań w zakresie technologii mobilnych jest niezwykle szeroki i należy dokładnie przeanalizować obecne rozwiązania pod względem zgodności z własnym typem biznesu oraz strategią na przyszłość. Wybór powinien zależeć przede wszystkim od charakteru prowadzonej działalności – wyłącznie online, mieszania sprzedaży internetowej i stacjonarnej, czy też duża sieć sprzedażowa obecna w największych centrach handlowych oraz oczywiście od jej skali. Dobrym pomysłem jest również przestudiowanie aktualnych statystyk, dotyczących odwiedzin i sprzedaży w kanale mobilnym. Duża popularność strony może przesądzić o wyborze realizacji jej pełnej mobilnej wersji, bądź też wysoka wartość sprzedaży produktów zainspiruje do stworzenia własnej aplikacji mobilnej.

Małe sklepy internetowe o niewielkim asortymencie i obrotach powinny zdecydować się głównie na zaprojektowanie swojej witryny w technologii RWD – Responsive Web Design. Dzięki temu ich Klienci będą mogli wygodnie przeglądać stronę sklepu i dokonywać zakupów w ramach 1 wspólnej platformy na każdym dostępnym urządzeniu. Treść oraz funkcjonalność sklepu automatycznie dostosują się do rozdzielczości, orientacji oraz typu urządzenia i zawsze będą wyświetlane poprawnie. Technologia ta wymaga najmniej nakładów z zaprezentowanych opcji i idealnie nadaje się jako uzupełnienie klasycznej sprzedaży online. Należy zwrócić jednak uwagę, aby każdy element procesu zakupowego był zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych – jeżeli strona główna wyświetla się poprawnie, jednak po dodaniu produktu do koszyka występuje problem z przejściem dalej, wówczas Klient zrezygnuje z zakupu. Warto zaopatrzyć się w kilka różnych platform testowych, gwarantujących właściwe efekty projektowania w RWD, w każdej sytuacji.

Większe sklepy internetowe o dużym asortymencie, dysponujące jednak tylko siedzibą główną firmy bądź sprzedające wyłącznie online, mogą zainteresować się opcją mobilnej wersji strony. Pełna mobilna wersja strony zapewnia zauważalnie większą szybkość i wygodę korzystania na urządzeniu mobilnym oraz większe zaufanie ze strony kupujących. Wymaga ona jednak wyższych nakładów niż design w RWD – np. osobnego serwera i dedykowanych treści, a proces jej przygotowania zakłada konieczność zaangażowania specjalisty lub agencji interaktywnej. W przypadku sklepów, posiadających w swojej ofercie tysiące produktów i realizujących dziennie setki zamówień, inwestycja taka będzie na pewno dobrym rozwiązaniem. Mobilna wersja strony znacząco ułatwi przeglądanie produktów w ofercie oraz umożliwi Klientom z całego kraju wygodne składanie zamówień w każdym miejscu i czasie.

Dla marek, łączących sieć salonów obecnych w największych miastach z dużym sklepem internetowym, obsługującym resztę kraju, prawdopodobnie najlepszym wyjściem będzie opracowanie własnej aplikacji mobilnej. Jej podstawową zaletą są ogromne możliwości, jakie aplikacja otwiera przed właścicielami sklepu dla promowania swojej oferty oraz informowania i angażowania Klientów. Pod względem szybkości i wygody przeglądania produktów sklepu jest to również najbardziej efektywne rozwiązanie, zwiększające satysfakcję kupującego z przeprowadzonej transakcji. Dodatkową zaletą jest możliwość wysyłania powiadomień typu Push, które zachęcą do skorzystania z promocyjnej oferty czy poinformują o konkursie. Aplikacja mobilna daje również sposobność do stworzenia własnego systemu kuponów i rabatów, podbijającego sprzedaż oraz regularnego publikowania gazetek reklamowych. Największą trudnością przy wdrażaniu aplikacji jest konieczność stworzenia dedykowanego oprogramowana na (najczęściej) przynajmniej 2 systemy operacyjne, które będzie zachowywać się właściwie niezależnie od urządzenia, na którym jest zainstalowane. Opracowanie, przetestowanie, a następnie zoptymalizowanie i rozpropagowanie appki wymaga dłuższego okresu czasu, więc pierwsze kroki przy wyborze tego rozwiązania powinny być podejmowane na najwcześniejszym możliwym etapie rozwoju.

Podmioty działające w skali globalnej mają zdecydowanie najwięcej możliwości, aby przyciągnąć do siebie mobilnego Klienta. Oprócz wprowadzenia mobilnej wersji strony i aplikacji dla swoich użytkowników, mogą one wykorzystywać dodatkowe narzędzia charakterystyczne np. dla centrów handlowych. Popularne ostatnio Beacony pozwalają skutecznie angażować odwiedzających centra i zachęcać ich do wizyty w sklepie. Dodatkową atrakcją mogą być indywidualne akcje czy eventy lokalizacyjne, które można przeprowadzić we współpracy z innymi sklepami, w skoordynowanych kampaniach marketingowych. Największe marki mogą również same wyznaczać trendy, projektując aplikacje mobilne na jeszcze niezbyt popularne urządzanie jak Smart Watche czy GoogleGlass lub innowacyjne działania, jak stworzenie sklepu, obsługiwanego przez drony. Przy wszystkich takich projektach warto zaznaczyć, że mają one głównie wymiar marketingowy, służący budowaniu wizerunku marki i obecności w mediach. Mniejsze przedsiębiorstwa nie powinny ich przekładać na swój grunt, gdyż będzie to nieopłacalne i może doprowadzić do nietrafionych inwestycji.

Niezależnie od wybranej drogi, wdrożenie, optymalizacja i skuteczna komercjalizacja kanału mobilnego w swojej ofercie będą jednym z podstawowych wyznaczników sukcesu już w najbliższej przyszłości.

 

Autor: Grzegorz Świerniak, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej, Marketing Communication Manager w Transferuj.pl

 

Już jutro kolejna część artykułu.

Zostaw odpowiedź