fbpx
płatności mobilne

Właściwy czas na wprowadzanie zmian – nie odwlekaj integracji mCommerce do jutra, cz. 2

Po przeanalizowaniu dostępnych na rynku możliwości należy podjąć decyzje, które z nich lub jaką kombinację spośród nich należy wykorzystać, aby inwestycja w m-commerce była rentowna w długim okresie.

 

Wybór optymalnych rozwiązań

Mniejsze podmioty powinny ograniczyć się do najbardziej podstawowych rozwiązań, jak strona w RWD, a wysiłki poświęcić na właściwą optymalizację. Świetnie zaprojektowany sklep w RWD będzie dużo lepszym wyjściem niż przeciętnej jakości aplikacja mobilna. Dobrym pomysłem będzie również przestudiowanie przypadków z innych rynków rozwiniętych. Znalezienie firmy zbliżonej do naszej, a następnie ocena skuteczności podjętych przez nią działań mogą wskazać optymalny koszyk zastosowanych rozwiązań lub przynajmniej wyeliminować te zupełnie nieskuteczne.

W kwestii wykonawstwa, zawsze istnieje ryzyko niewłaściwej realizacji zleconego projektu, które należy minimalizować poprzez korzystanie z usług poleconych firm czy własnoręcznie sprawdzając wszystkie udostępnione wcześniejsze realizacje. Na obecnym etapie, ryzykowanie mało znanymi agencjami czy podwykonawcami może przynieść efekty odwrotne od zamierzonych. W celu osiągnięcia wymiernego sukcesu i prawidłowego rozwijania kanału w przyszłości warto nawiązać współpracę z najbardziej doświadczonymi podmiotami na rynku.

 

Udostępnienie płatności

Nawet najlepiej wykonana strona czy aplikacja nie odniesie komercyjnego sukcesu, jeżeli nie będzie można za jej pomocą sfinalizować transakcji. Zapewnienie możliwości wygodnej zapłaty będzie więc jednym z podstawowych aspektów, które należy brać pod uwagę podczas projektowania i wdrażania strategii mobilnej.

Płatność przy odbiorze to jeden z najbardziej oczywistych wyborów w przypadku części rozwiązań mobilnych. Ta forma sprawdzi się zwłaszcza przy połączeniu procesu zakupowego na urządzeniu mobilnym z odbiorem towaru w placówce sklepu – wtedy jest to naturalny sposób sfinalizowania transakcji, który z pewnością przypadnie do gustu kupującym (o ile na miejscu dostępny jest terminal płatniczy). Płatność przy odbiorze sprawdzi się również w przypadku niektórych aplikacji – możliwość zapisania adresu dostawy znacząco przyspieszy i ułatwi zamawianie kolejnych produktów. Niestety sprzedaż części produktów czy usług wyklucza tę formę płatności, dlatego nie wszędzie znajdzie ona zastosowanie.

Płatność przelewem – to wciąż jedna z najpopularniejszych metod płatności na polskim rynku. W przypadku transakcji mobilnych jest ona o tyle utrudniona, że uzupełnianie danych do przelewu będzie w wielu przypadkach mało komfortowe lub wysoce kłopotliwe dla użytkownika. Optymalnym rozwiązaniem tej sytuacji jest wykorzystanie systemu płatności – umożliwi to natychmiastowe księgowanie środków i automatyzację przyjmowania zamówień, a także udostępni płatność formatem e-transferu (Pay-By-Link), która nie wymaga uzupełniana danych do przelewu, a jedynie zalogowania się na konto bankowe i potwierdzenia transakcji. Technologia ta sprawdzi się doskonale w większości istniejących sklepów internetowych oraz w aplikacjach mobilnych, gdyż zapewnia Klientom szybkość, największa wygodę i bezpieczeństwo płatności. Konieczność finalizowania przelewu z innego urządzenia lub ręcznego uzupełniania danych skutecznie odwiedzie konsumentów od dokończenia zakupu.

Płatność kartą kredytową w swojej bezpośredniej formie nie należy do najwygodniejszych metod płatności na urządzeniu mobilnym. Jednak już elektroniczny wymiar kart, jak podpięcie ich do istniejących elektronicznych portfeli kart, pozwoli dokonywać łatwych i szybkich zakupów z każdego miejsca na świecie i w każdej walucie. Niektóre bramki płatności kartami mogą być również zintegrowane mobilnie i oferują możliwość zapamiętania karty na podstawie konta w sklepie, eliminując konieczność zakładania dodatkowego konta do obsługi wirtualnych kart.

BLIKsystem płatności mobilnych przygotowany przez Polski Standard Płatności. BLIK jest metodą płatności opracowaną specjalnie z myślą o Klientach mobilnych i stanowi znakomite uzupełnienie dostępnych metod zapłaty. Kupujący, korzystający na co dzień z systemu, z pewnością docenią sklep, który oferuje im również ulubioną metodę płatności. Dodatkowo współpraca z PSP pozwala skutecznie promować ofertę sklepu wśród użytkowników BLIKA.

Płatność kodem QR – dodatkowa metoda płatności dostosowana do mobilnego finalizowania transakcji. Aby skorzystać z tej metody wystarczy, że Klient zeskanuje odpowiedni kod QR za pomocą jednej z wielu dostępnych mobilnych aplikacji bankowych. To innowacyjny i wygodny kanał płatności, który dobrze komponuje się z pozostałymi dostępnymi sposobami i pozwala budować wizerunek przedsiębiorstwa nowoczesnego i podążającego za najnowszymi osiągnięciami technologicznymi. Kody QR umożliwiają dodatkowo sprzedaż bezpośrednio z powierzchni reklamowych, wzbogacając dostępną komunikację.

Najbardziej perspektywiczna i opłacana w dłuższym horyzoncie czasowym będzie integracja kompleksowego systemu płatności internetowych z właściwą ofertą mobilną. Pozwoli ona na przyjmowanie standardowych płatności za pomocą przelewów i kart, jak również jednocześnie pozwoli na wykorzystanie dostępnych mobilnych kanałów płatności. Przy wyborze systemu dla rozwiązań mobilnych należy kierować się przede wszystkim ilością dostępnych metod płatności oraz szybkością integracji kolejnych. Pełną efektywność sprzedaży mobilnych zapewni tylko efektywne wykorzystanie wszystkich możliwych kanałów. Integracja systemu pozwoli dodatkowo z łatwością dodawać kolejne innowacyjne metody płatności wraz z ich pojawianiem się na rynku.

 

Autor: Grzegorz Świerniak, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej, Marketing Communication Manager w Transferuj.pl

 

Już jutro kolejna części artykułu.

Zostaw odpowiedź