fbpx
m-commerce

Właściwy czas na wprowadzanie zmian – nie odwlekaj integracji mCommerce do jutra, cz. 3

Mając gotową wstępną wersję nowych rozwiązań należy przystąpić do intensywnego ich testowania pod względem wydajności i wygody użytkowania. Warto wykorzystać w tym celu więcej platform i środowisk testowych, symulujących różne warunki i typy urządzeń.

Testy – nie idź na kompromisy

Podstawą będzie oczywiście przystosowanie strony czy aplikacji pod najpopularniejsze mobilne systemy operacyjne – Android i iOS. Należy upewnić się, że treść i elementy funkcyjne będą się prawidłowo wyświetlały i działały, niezależnie od systemu wykorzystywanego przez Klienta. Na każdym etapie testowania należy szczególną uwagę zwracać na UX – User Experience i projektować wszystko z myślą o komforcie użytkownika. Jeżeli zastosowane rozwiązania nie będą najwyższej jakości, Klient może łatwo zniechęcić się do dalszego z nich korzystania.

Interesującym elementem testowania powinno być przedstawianie osiągniętych efektów osobom „świeżym”, które nie miały wcześniej do czynienia z danym projektem. Ich uwagi i perspektywa pozwolą spojrzeć na nowo na niektóre kwestie oraz wybrać rozwiązania obiektywnie lepsze. Szczególnie istotny będzie również aspekt pierwszego wrażenia – wszystko musi przypaść od razu do gustu nowym użytkownikom i nie można uzyskać wymiernych efektów bez ciągłego angażowania osób ze świeżym spojrzeniem.

Jedną ze spraw często zaniedbywanych przez właścicieli sklepów jest własnoręczne testowanie przyjętych i wdrażanych technologii. Zostawienie wszystkiego w rękach zaufanych pracowników czy podwykonawców jest wygodną opcją, jednak doświadczenie podpowiada, że jeżeli sam przedsiębiorca nie jest przekonany do własnych rozwiązań, to jego Klienci również nie będą. Dobrą praktyką będzie zaangażowanie się od samego początku prac – samodzielnie przeprowadzane testy i porównania, które dadzą nam pewność właściwego wykonania oraz przekonanie o najlepszej zastosowanej jakości.

 

Dotrzyj do Klientów – nowych i starych

Ostatnim etapem przed właściwą komercjalizacją kanału będzie konieczność rozpropagowania swojej mobilnej oferty wśród obecnych i przyszłych Klientów. Na początku warto zaznaczyć, że nie jest to proces krótkotrwały czy skokowy, a raczej rozłożony w czasie i wymagający stałych nakładów pracy. Pierwszym krokiem jest oczywiście poinformowanie o wprowadzonych zmianach i udogodnieniach naszych aktualnych użytkowników. Poza standardowym pakietem informacyjnym, obejmującym aktualności, newslettery, bannery czy social media, warto zastanowić się nad specjalnymi ofertami, zachęcającymi do dokonania właściwego zakupu na urządzeniu mobilnym w formie np. ofert wyświetlanych tylko na mobilnej wersji strony czy w aplikacji mobilnej, systemu zniżek lub gratisów. Generuje to co prawda większe koszty, ale zauważalnie zwiększa szansę na skorzystanie z oferty przez kupującego, a przejście całego procesu zakupowego podnosi zaufanie do tego kanału w przyszłości.

Większym wyzwaniem niż wypromowanie mobilnej wersji strony jest zachęcenie użytkowników do pobrania i regularnego korzystania z aplikacji mobilnej. Już zainstalowanie aplikacji powinno wiązać się dla Klienta z pewną korzyścią, w związku z wysiłkiem, który ten musi włożyć w skorzystanie z oferty. Największą trudnością będzie jednak utrzymanie popularności aplikacji, gdy ta starci już na marketingowym pędzie. Odpowiednio skalkulowana oferta, regularne promocje czy okolicznościowe akcje aktywizujące, w postaci odpowiednio wysyłanych powiadomień Push, mogą zagwarantować oprogramowaniu długi i opłacalny żywot.

Zdecydowanie najważniejszym egzaminem będzie natomiast dotarcie do nowych Klientów, zwłaszcza bezpośrednio w kanale mobilnym. Użytkownicy rzadko mają czas wyszukiwać oferty innych sklepów, wybierając znane im marki i procesy zakupowe. Wydatki poniesione na reklamę mobilną mogą być obecnie jeszcze nieuzasadnione ekonomicznie. Brakuje dobrych raportów pokazujących skuteczność wydatków na reklamę mobilną na polskim rynku.

Stosunkowo duży zasięg i wysoką skuteczność w przypadku rozwiązań mobilnych mają reklamy outdoorowe lub stacjonarne, angażujące Klientów w naturalnym środowisku dla użytkowania technologii mobilnej. Plakat z ofertą sklepu, zaprezentowaną na telefonie, zlokalizowany w centrum handlowym czy na przystanku może skutecznie zachęcić do zapoznania się z nią podczas transportu, przerwy czy innego krótkotrwałego kontaktu z urządzeniem.

 

Nastał czas

Jak widać, elementów, które trzeba wziąć po uwagę, a następnie wprowadzić i zoptymalizować jest naprawdę wiele. Stąd właśnie mój apel o przyspieszenie decyzji o rozpoczęciu wdrożeń. Nawet skutecznie implementowany projekt będzie lepiej realizowany, jeżeli nie zostanie obarczony presją czasu, wynikającą z opóźnienia lub działań konkurencji. Więcej czasu, pozostawionego na testy czy przygotowanie działań promocyjnych, również pozytywnie przełoży się na uzyskane efekty. Istotne jest natomiast to, że sklepy, które nie podejmą żadnych działań i zignorują m-commerce mogą pod wpływem ogólnych wyników pożałować swojej decyzji, kiedy będzie za późno.

 

Autor: Grzegorz Świerniak, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej, Marketing Communication Manager w Transferuj.pl

Zostaw odpowiedź