fbpx

Wliczenie licencji w koszty podatkowe

W koszty uzyskania przychodu można wliczyć cenę zakupu oprogramowania komputerowego. Zakup taki wiąże się z nabyciem licencji upoważniającej do korzystania np. z programu komputerowego. Tym co determinuje sposób ujęcia wydatku w kosztach jest wartość nabytej licencji oraz czas jej użytkowania.

Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wymagają zakupu licencji np. na używanie oprogramowania komputerowego. W większości przypadków zakup taki stanowi koszt uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze możliwe jest zaliczenie takiego zakupu do kosztów. O możliwości ujęcia licencji w koszty prowadzenia firmy decyduje jej wartość, a także okres użytkowania np. programu komputerowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


 

Artykuł dostarczony przez specjalistów serwisu księgowości online iFirma.pl


 

Licencja oprogramowania a odpis amortyzacyjny

Istnieją licencje oprogramowania, które stanowią wartość niematerialną oraz prawną. W przypadku nabycia takiej licencji, rozliczenie jej w kosztach wymaga dokonania odpisu amortyzacyjnego. Amortyzacji podlegają licencje o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok. Warunkiem jest to, że muszą one nadawać się do wykorzystania w dniu kupna. W praktyce oznacza to, że nabywając licencję, która ma być wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przez ponad rok, nie można wliczyć jednorazowo jej ceny w koszty uzyskania przychodu. To samo dotyczy licencji odstąpionych na podstawie umowy licencyjnej – sublicencji.

W powyższym przypadku należy ująć nabyte licencje w ewidencji środków trwałych, a także zastosować rozliczenie wydatku w czasie, czyli dokonać odpisu amortyzacyjnego.

 

Licencja a odpis jednorazowy

 

Istnieje też możliwość jednorazowego odpisania licencji mającej wartość materialną i prawną. Przypomnijmy, że wartość taką mają licencje wykorzystywanie co najmniej przez rok. Aby móc jednorazowo wliczyć w koszty uzyskania przychodu licencję spełniającą powyższe warunki, jej wartość nie może przekraczać 3,5 tys. zł. Przedsiębiorcy, którzy zakupili licencję o wartości nie większej niż podana, mogą zastosować jednorazową amortyzację. Mają przy tym dwie możliwości – dokonać amortyzacji w miesiącu zakupu, a ściślej, oddania licencji do użytku, lub mogą też dokonać amortyzacji w miesiącu kolejnym.

Jeżeli korzystanie z licencji nie będzie trwało dłużej niż rok, wydatek związany z jej zakupem można wliczyć jednorazowo w koszty uzyskania przychodu. Jeżeli przedsiębiorca pomyli się w określeniu długości korzystania z licencji, i przedłuży okres jej użytkowania, czeka go dokonanie korekty i zapłata naliczonych odsetek.

 

Podsumowując:

• licencja użytkowana ponad rok – odpis amortyzacyjny,
• licencja używana ponad rok o wartości do 3,5 tys. zł. – odpis jednorazowy,
• licencja używana krócej niż rok – odpis jednorazowy.

 


 

Artykuł dostarczony przez specjalistów serwisu księgowości online iFirma.pl


 

Zostaw odpowiedź