fbpx

Wpływ Komunikacji Wizualnej na Potencjalnego Klienta w sieci

Każdy z nas dokonuje zakupu. Każdy z nas dokonuje wyboru. Sięgamy w sklepach po to, co znajome lub co nam się spodoba. Zwracamy uwagę na kształt, kolor, zapach.

Inaczej wybieramy produkt w sklepie, inaczej w internecie. Przewaga w sprzedaży bezpośredniej jest taka, że produkt możemy dotknąć, zapoznać się z treścią na opakowaniu, powąchać, obejrzeć z każdej strony etc. W internecie jest trochę inaczej i na pewne rzeczy należy położyć szczególny nacisk.

 

Zakupy w internecie stają się coraz bardziej popularne. Łatwiej jest nam kupić tam produkt, który już znamy. Cieszymy się z prostoty, oszczędności czasu i pieniędzy.

Jeśli natomiast nie wiemy jaki konkretnie produkt chcemy zakupić, ‘otwieramy się’ na przekaz, reklamę, wirtualne umiejętności sprzedaży po drugiej stronie. Co więc zrobić, żeby wzmocnić elementy sprzedażowe, czyli odpowiednio się wyeksponować?

W internecie w odróżnieniu od sprzedaży bezpośredniej mamy do dyspozycji 2 rodzaje przekazu: obraz + opis. Dlatego tak ważne w tym kanale jest wyeksponowanie w zachęcający sposób tego, co chcemy sprzedać. Kurczy się lista potencjalnych nabywców, którzy preferują zakup przez dotyk i bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Rekompensatą za ‘utrudnioną’ relacje z produktem jest zaprezentowanie tego optymalnie, aby przekonać niezdecydowanych do zakupu.

Na pewno jednym z ważnych jak nie najważniejszych jest ekspozycja wizualna. Opis powinien być tylko dopełnieniem obrazu, podsumowującego zawartość.

 

Sprzedawaj obrazem

 

Komunikacja wizualna (obraz, grafika, plakat, film) jest prawdopodobnie najważniejszą formą komunikacji, jeśli chodzi o internet. Obraz powinien przekazywać wartości, emocje i idee, które stoją za przedmiotem lub usługą, którą sprzedajemy.Wszystkie zdjęcia produktów bez wyjątku powinny być odpowiednio skadrowane i powinny dotyczyć konkretnego przedmiotu. Ponieważ kupujemy obrazem, w niektórych przypadkach warto uwzględnić element podbijający znaczenie i działający na wyobraźnie, np. sprzedając bułkę, sfotografujmy wraz z bułką kłosy zbóż. Głodny konsument wyobraża sobie smak tej bułki, jej zapach etc. Tak samo w innych komunikatach, gdzie relacja z produktem daje taką możliwość, np. przy sprzedaży anteny satelitarnej dobrym podbiciem emocjonalnym będzie zdjęcie zadowolonej rodziny.

Dla porównania wyobraźmy sobie sklep internetowy, gdzie sprzedawane są produkty (np. bułka) bez zdjęcia. Wirtualnie ta bułka jest do kupienia w obu sklepach, ale prawdopodobieństwo sprzedaży bułki bez zdjęcia będzie znikome. A ze zdjęciem byle jakim – słabe. Wiele osób uważa, ze bez znaczenia jest, jak będzie wyglądała ich własna grafika, ważne żeby najważniejsze teksty się znalazły. A prawda jest taka, kiedy jest dobrana odpowiednia czcionka, kolor, światło jest poprawnie ustawione, odstępy od krawędzi etc., wówczas czytamy, przyswajamy i zapamiętujemy szybciej, a inaczej kiedy jest natłok i bałagan.

 

Przewaga nad konkurencją

 

Często znajduje w internecie 2 identyczne produkty w dwóch różnych sklepach. Niech to będzie pilot do TV. W jednym prezentowany produkt to małe zdjęcie, ledwo widoczne, trochę ciemne, jakby ktoś chciał coś ukryć co tam właściwie jest – koszt 55 zł. W drugim duże, ostre, ładnie oświetlone, jakby same wołało: „ Jestem dumny z tego kim jestem. Kup mnie” – koszt 60 zł. Jestem przekonana, że wiekszość kupi droższy produkt, a kupujący tańszego pilota może poczuć niepewność czy podejrzliwość. Nie wszystkich to dotyczy, ale na pewno są takie osoby, wiec dlaczego o nich nie zadbać?

 

Mniej znaczy więcej

 

Wiele mamy do zaoferowania i wszystko chcemy pokazać, ale ktoś, kto nie zna serwisu i naszego pola może łatwo się pogubić. Jeśli zależy Ci, żeby użytkownik pozostał dłużej na Twojej stronie, pokaż mu mniej a zobaczy więcej. Uporządkuj to, a będzie Ci wdzięczny. Ekspozycja (obraz) oraz miejsce i sposób zakupu powinien być łatwy i przejrzysty. Energia i czas, jaki konsument posiada niech w pełni wykorzysta na skupienie się stricte na zakupie, ew. porównaniach z podobnymi. Bardzo irytujące jest szukanie i chaos wizualny w sieci. Postaw na jasność komunikacji. Ładne zdjęcie, czytelny font, monokolor tekstu.

Poprzez obraz nawiązujemy z Klientem „bliższą relację”, mózg odbiera wizualny przekaz automatycznie, jeśli jest odpowiednio dobrany. Zachęca użytkownika do poznania go bliżej. Uporządkowany sposób komunikatów wizualnych pomaga i wzbudza zaufanie, co powoduje, że użytkownicy pozostają dłużej na stronie, co zwiększa szansę na zakup lub zapoznanie się z produktem czy usługą. Chaos wizualny, czyli zbyt duża ilość podobnych tekstów, koloru, form, ruchomych elementów, dźwięku, wywoła zmęczenie i irytację użytkownika, po czym opuści serwis nawet, jeśli mamy atrakcyjną ofertę.

 

Odpowiedzialność przekazu wizualnego

 

Odniosłam się wcześniej do ‘odpowiedniego przekazu wizualnego’. Niektóre komunikaty mają swoje symbole, np. sygnalizacja świetlna, niektóre kolory też mają swoje symbole: kolor biały symbolizuje narodziny, kolor czarny śmierć a zielono-pomarańczowy np. soki owocowe. Symbol, który mózg rozpoznaje i kojarzy niemalże natychmiast jest dobrym podłożem do tekstu, który uzupełni przekaz. Taki przekaz najszybciej trafia do pamięci i jest skuteczny. Innymi prawami rządzi się np. plakat, gdzie głównym zadaniem jest podziałać na odbiorcę w sposób prowokacyjny, dając do myślenia, rozwijając wyobraźnię, mówiący nie wprost. Są różne przekazy wizualne w zależności od potrzeb, ale na pewno jedno ich łączy – komunikacja z użytkownikiem i zeby była skuteczna, musi być trafiona, adekwatna, przemyślana i ładnie podana.

Projektując Komunikację Wizualną nie sugerujmy się subiektywną oceną wyglądu (gustem), a jednak zasadami pomocnymi w intuicyjnym, szybkim i czytelnym odbiorze informacji, ubranym na koniec z gustem przez grafika. Korzyścią takiego podejścia będzie niewątpliwie wzmocniona skuteczna sprzedaż.

Zostaw odpowiedź