fbpx

Wpływ społeczny – trochę socjologii w marketingu

Crowdtap przygotowało znakomitą infografikę, dla wszystkich głodnych wiedzy i chętnych poszerzenia horyzontów, dziś opowiemy historię dwóch teoretyków socjologii Malcolma Gladwella, Duncana Wattsa. Zacznijmy jednak od historii mediów.

Czy wiecie, że pierwsza reklama powstała w 1704 roku? A może nawet wcześniej, ale z tego roku pochodzą pierwsze zarejestrowane zapiski. A pierwsza polska reklama? Mnie się przypomina pierwsza przedwojenna reklama prezerwatyw, hasło: “prędzej pęknie Ci serce”

Pierwsza agencja reklamowa powstała w 1843, a w 1936 rozpoczęto przeprowadzanie regularnych badań konsumentów (podejrzewam, że był to Instytut Gallupa). Ale wróćmy do Gladwella i Wattsa.

 

Otóż Gladwell stworzył teorię zwaną “prawem kilku”, która głosi, że stosunkowo niewielka ale dobrze zorganizowana grupa może wywierać znaczący wpływ na duże struktury społeczne. Z drugiej strony jest Watts, który stworzył teorię sieciowego wpływu społecznego, gdzie wpływ na decyzje jest stosunkowo demokratycznie rozłożony w różnorodnych grupach społecznych.

Kto miał rację? Jaki to ma związek ze współczesnym marketingiem?

Sprawdźcie sami!

 

Zostaw odpowiedź