fbpx

Wydatki na reklamę internetową w Polsce w 2015

W ubiegłym roku informowaliśmy, że wydatki na reklamę w Internecie mogą przekroczyć nawet 3 miliardy złotych w ujęciu rocznym. Było to spowodowane wyraźnie rosnącą dynamiką wydatków – w każdym kwartale osiągała ona wyniki dwucyfrowe.

Dzisiaj już wiemy, że próg 3 miliardów udało się przekroczyć z grubą nawiązką – dowodzi tego badanie AdEx realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

 

 

Rok 2015 przyniósł nieustannie rosnącą dynamikę wzrostu wartości reklamy cyfrowej. W kolejnych kwartałach indeks dosłownie frunął w coraz wyższe pułapy: +12 procent, +16 procent, +19 procent oraz +32 procent. Cały rok zamknął się indeksem na poziomie +20.2 procenta, co oznacza, że branża reklamy internetowej pozyskała dodatkowe 528 miliony złotych względem roku wcześniejszego. Tym samym wydatki na komunikację cyfrową pobiły granicę kolejnego miliarda, osiągając wartość na poziomie 3.17 mld zł. Rok wcześniej (w 2014) osiągnęły 2.6 miliarda złotych.

 

Jak na razie, rokiem nie do pobicia pozostaje 2008, kiedy to dynamika wydatków na Internet w Polsce osiągnęła blisko 65 procent. Wtedy też wydatki osiągnęły pierwszy miliard złotych. Granica drugiego miliarda została przekroczona w 2011 roku. Gdy weźmiemy te fakty pod uwagę, wyraźnie widać, że mamy do czynienia ze spadającą dynamiką wzrostu wydatków reklamowych.

 

Jeśli chodzi o dynamikę w poszczególnych formach reklamy to najmocniej rosły w 2015 roku display i video – w obu przypadkach ponad 30 procent rok do roku. Konsekwentnie traci za to reklama e-mailowa.

 

„Po raz kolejny rynek reklamy interaktywnej udowadnia, że jest medium o rosnącym potencjale i ogromnych możliwościach. Użytkownicy coraz więcej czasu spędzają w sieci przed ekranami swoich, coraz częściej mobilnych, urządzeń. To przekłada się oczywiście na strategie reklamodawców, którzy podążając za klientami wykorzystują w coraz większym stopniu możliwości jakie stwarza reklama interaktywna” – komentuje wyniki prezes IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

 

 

 

 

IAB_PwC_AdEx_2015FY_infografika

IAB_PwC_AdEx_Poland_2015FY_infographic

Zostaw odpowiedź