fbpx

Rafał Brzoska Prezes Zarządu Integer SA – wywiad

Koncepcyjne, innowacyjne czy wręcz wizjonerskie postrzeganie branż, w których działa Grupa Integer.pl sprawiło, że Rafał Brzoska nie tylko jako jedyny odkrył na nowo potencjał rynku pocztowego, ale udowodnił, że usługi na nim oferowane można uczynić marką eksportową. Bezkompromisowo wtargnął do branży pocztowo-kurierskiej i w niespełna 5 lat odwrócił negatywne tendencje rządzące nią od wielu lat.

Rafał Brzoska – twórca, założyciel i współwłaściciel Grupy Integer.pl, do której należą największa prywatna poczta – InPost oraz Paczkomaty InPost. Dzięki nowatorskim usługom od lat z sukcesem rewolucjonizuje polski i międzynarodowy sektor pocztowo-kurierski. Zagraniczna ofensywa Integer.pl obejmuje swym zasięgiem już 14 krajów. Celem strategicznym Grupy Integer.pl jest rozlokowanie do 2016 roku aż 16 tys. Paczkomatów InPost co najmniej w całej Europie.

Krzysztof Rdzeń: Paczkomaty InPost (EasyPack w Europie) to przede wszystkim usługa dla e-commerce. W tym samym czasie konkurencja otwiera „stacje z paczką”, firmy kurierskie wprost oszalały na punkcie e-commerce, który stał się ich core business, brokerzy usług kurierskich również znaleźli tutaj swój kawałek rynku – duży jest ten tort?

Rafał Brzoska: Rzeczywiście – rynek e-commerce rośnie w niesamowitym tempie
i nie zanosi się, żeby ta tendencja mogła w najbliższym czasie ulec zmianie.
Prognozuje się, że globalny handel online wzrośnie w 2013 roku aż o 17%, osiągając łączną wartość na poziomie 1,2 miliarda dolarów. Naturalnym krokiem dla wszystkich firm oferujących usługi kurierskie jest więc zintensyfikowanie działań w tak perspektywicznym obszarze.

Trzeba mieć świadomość, że obecność konkurencji na rynku usług kurierskich
skierowanych dla e-handlu to znakomita wiadomość przede wszystkim dla docelowych użytkowników. Kupujący online mają coraz szerszy wybór rodzaju dostawy, a duża liczba podmiotów oferujących dostarczanie produktów znacząco wpływa również na cenę i na jakość świadczonych usług.

Na rynku e-commerce zysk osiągną tylko te firmy, które zaproponują klientom
e-sklepów wyjątkową ofertę. Musimy mieć świadomość, że tego typu użytkownicy przykładają szczególną wagę do komfortu, a przez to oczekują możliwości odbioru
paczki o dowolnej porze dnia, a nawet nocy.

Nasza innowacyjność pozwala spełnić ich oczekiwania – Paczkomaty InPost dostępne są 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Nie wymagają znienawidzonego wyczekiwania w kolejkach, są przy tym znacznie tańsze niż standardowy kurier i zlokalizowane
w bardzo dogodnych miejscach. Nie mamy wątpliwości, że urządzenia te zdominują
rynek kurierski w najbliższych latach, zwłaszcza w zakresie dostaw dla e-commerce.

Paczkomaty Grupy Integer.pl to największy sukces technologiczny
ostatnich lat w Polsce?

Nie zawahałbym się użyć takiego sformułowania. Paczkomaty InPost bazują na
najnowszych technologicznie rozwiązaniach i co ważne – są wyjątkowo funkcjonalne.
Paczkomaty InPost to przemyślane urządzenia, których innowacyjność ułatwia
konsumentom nadawanie i odbiór przesyłek. Technologia ma tutaj zastosowanie
czysto użytkowe i po prostu wspomaga ludzi w codziennych, życiowych sytuacjach. Paczkomaty trafiają do bardzo szerokiej grupy użytkowników, co jeszcze bardziej podnosi ich znaczenie konsumenckie. Coraz trudniej stworzyć bowiem nowoczesny produkt lub usługę, która zyska uznanie choćby wąskiego grona odbiorców, nie wspominając o ewentualnym sukcesie globalnym.

Po kilku latach rozwoju Paczkomatów InPost i ogromnej popularności, jaką nasze terminale zdobywają wśród kolejnych grup klientów na całym świecie, mogę stwierdzić, że się udało. Nie oznacza to jednak, że chcemy stać w miejscu. Dalej się rozwijamy,
a status jednego z największych polskich innowatorów mobilizuje nas podwójnie.

Co znajdziemy w paczkomatach w przyszłym roku? Bankomaty już są, rozwijacie także inne usługi finansowe. Przyjdzie czas na chleb i bułki z paczkomatu?

Paczkomaty InPost wysoką pozycję na rynku zawdzięczają przede wszystkim nieustającemu ulepszaniu oferowanych usług. Doskonale zdajemy sobie sprawę
z tego, że osoby korzystające z naszych urządzeń oczekują coraz to nowszych
i dogodniejszych form wysyłki towaru. Z tego też powodu stale wprowadzamy
innowacje, które mogą konkurować nawet z najwyższej jakości usługami kurierskimi.
Paczkomaty InPost są jedynym rozwiązaniem gwarantującym tak wysoki poziom dostawy D+1. Aż 98,62% przesyłek nadanych za pośrednictwem terminali jest gotowa do odbioru już na następny dzień. To bardzo istotne, bo jak wynika ze zgromadzonych przez nas statystyk, połowa klientów odbiera swoje zamówienie w ciągu pierwszych sześciu godzin od momentu otrzymania SMS-a informującego o czekającej w Paczkomacie przesyłce.

Potwierdzeniem zmian dokonywanych przez InPost jest chociażby zaplanowane wprowadzenie na rynek Paczkomatu modułowego V generacji. Będzie on w pełni zintegrowany z bankomatami firmy NCR, światowego lidera w zakresie produkcji
bankomatów oraz urządzeń samoobsługowych. Urządzenie umożliwi nie tylko korzystanie z usług pocztowo-kurierskich, ale także dokonanie płatności za usługę i wypłatę gotówki za pośrednictwem jednego automatu. Paczkomat modułowy V generacji zyskał już uznanie jurorów w konkursie Postal Technology International Awards, w kategorii „Retail Innovation of the Year”.

Szczególną szansę rozwoju Paczkomatów InPost widzimy także w segmencie
spożywczym. Obecnie jesteśmy w fazie testów, które mają na celu dostosowanie
terminali do przechowywania żywności. Równolegle planujemy także uruchomienie usługi doręczania przesyłek tego samego dnia, co znacząco wpłynie na podnoszenie komfortu naszych klientów. Jak najbardziej trafne jest więc sformułowanie, że w niedalekiej przyszłości osoby korzystające z Paczkomatów InPost będą mogły odebrać w naszych urządzeniach świeże produkty spożywcze.

Wydaje się, że rynek pośrednictwa usług finansowych walczy o przetrwanie, dlaczego więc także marka InPost postanowiła powalczyć w tym obszarze? Czy grupa docelowa posiadająca największą świadomość marki (e-konsumenci) to dobry klient na usługi finansowe lub ubezpieczeniowe offline?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że osoby korzystające z naszych usług to najbardziej wymagający klienci. To właśnie z myślą o nich wprowadzamy szereg innowacji w segmencie finansowym. Stawiamy na niestandardowe oraz rewolucyjne metody płatności, które nie tylko są przydatne w branży e-commerce, ale są wręcz dla niej stworzone.

Przykładem może być tutaj wprowadzona w ostatnim czasie przez InPost Finanse
i SOFORT Banking usługa InPay24. Za pomocą InPay24 klient dokonuje płatności z własnego konta bankowości internetowej, a sprzedawca dostaje natychmiastowe potwierdzenie transakcji w czasie rzeczywistym, bezpośrednio po jej zawarciu. W odróżnieniu od innych metod płatności dostępnych na rynku, potwierdzenie
to wiąże się z automatyczną realizacją zlecenia. Dzieje się tak z uwagi na gwarancję otrzymania środków, jaką udziela InPost Finanse internetowym detalistom.

Również rynek ubezpieczeniowy pozostaje niezmiennie w obrębie naszych zainteresowań. Dotychczas Grupa Integer.pl zawarła długoterminowe umowy z Western Union, LINK4 oraz Generali. Umowa agencyjna zawarta między InPost Finanse a Generali T.U. S.A. obejmuje sprzedaż indywidualnych ubezpieczeń majątkowych, NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków) i turystycznych oraz pełny wachlarz produktów komunikacyjnych. W ofercie znajdą się również ubezpieczenia korporacyjne: majątkowe,
OC i transportowe. Podobna współpraca prowadzona jest także z LINK4. W ten sposób InPost Finanse chce w ciągu kolejnych 3 lat stać się znaczącym graczem na rynku sprzedaży ubezpieczeń majątkowych, który w 2014 roku może osiągnąć poziom 37,8 mld zł, z perspektywą wzrostu o 70% w okresie najbliższych 5 lat.

InPost Finanse świadczy również usługi z zakresu dostarczania przekazów pieniężnych, regularnie zwyciężając w przetargach publicznych. Obecnie spółka dostarcza miesięcznie ponad 50 tys. świadczeń o łącznej wartości przekraczającej 50 mln zł. Do podmiotów, które współpracują z niezależnym operatorem finansowym, należą m.in.: Urzędy Miejskie w Tarnowie i Bydgoszczy, Poznańskie Centrum Świadczeń oraz Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej z Łodzi, Płocka i Częstochowy, a także regionalne oddziały KRUS w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu, Białymstoku, Radomiu, Opolu czy Kielcach.

Jak przebiegła realizacja planu na rok 2013 – zwiększenie udziałów w rynku pocztowym, rozmieszczenie paczkomatów na rynkach międzynarodowych?

Obecnie odnotowujemy dynamiczny wzrost udziałów Grupy Integer.pl na polskim rynku pocztowo-kurierskim. W 2008 roku dostarczyliśmy naszym klientom około 28,1 mln przesyłek, podczas gdy w 2012 roku liczba ta wzrosła aż do 200 mln. W nawiązaniu
do ostatniego wyroku KIO, który otworzył nieograniczony dostęp do przetargów na rzecz wszystkich instytucji publicznych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości, przewidujemy dalszy rozwój w sektorze pocztowo-kurierskim. Tylko w tym roku wygraliśmy 12 przetargów publicznych. Liczba przesyłek w ramach tych kontraktów przekracza 2,6 mln sztuk. Ponadto świadczymy usługi w zakresie doręczania korespondencji dużym bankom działającym w Polsce.

Sukces Grupy Integer.pl możliwy jest dzięki podejściu, które zakłada realną poprawę warunków usług pocztowo-kurierskich. Mamy świadomość, że tylko odważne
i konsekwentne działania mogą przekonać coraz bardziej wymagających klientów,
którzy oprócz ceny, na pierwszym miejscu stawiają wygodę i dostępność usług
o dowolnej porze dnia i nocy.

Trwająca obecnie bardzo intensywna ekspansja należącej do Grupy Integer.pl spółki InPost na polskim rynku tradycyjnych usług pocztowo-kurierskich potwierdza wysoką pozycję spółki w tym segmencie. Założeniem na koniec 2013 roku jest posiadanie 2 000 Punktów Obsługi Klienta, co umożliwi w pełni profesjonalną obsługę ponad 10 tys. miejscowości w zakresie świadczenia usług dla klientów instytucjonalnych oraz 750 miejscowości, w których będzie prowadzona działalność dla klientów indywidualnych.

Z końcem września 2013 roku InPost zawarł strategiczne porozumienie o współpracy z marką Stefczyk Finanse – operatorem placówek Kasy Stefczyka. Współpraca umożliwi klientom obu instytucji skorzystanie zarówno z szerokiej palety produktów finansowych, jak również wysokiej jakości usług pocztowo-kurierskich w jednej placówce. Dzięki kooperacji członkowie Kasy oraz pozostali klienci będą mogli w prosty, szybki i wygodny sposób m.in. nadać lub odebrać list czy paczkę. Sieć InPost zostanie tym samym rozszerzona o 400 nowych punktów obsługi klienta.
Grupa Integer.pl dynamicznie przeprowadza także proces wdrażania Paczkomatów InPost w Polsce i na świecie. Zakładamy, że na rynku polskim liczba terminali wzrośnie do 1 100 do końca 2013 roku. Zgodnie z planem realizujemy również założenia naszej strategii, dotyczące największej w historii Grupy Integer.pl ekspansji Paczkomatów InPost za granicą. Podtrzymujemy swój ambitny cel, jakim jest rozstawienie w samym 2013 roku blisko 2 000 nowych maszyn na rynkach międzynarodowych.

Jakie były motywy prywatnej inwestycji w Key2Print w 2013 roku?

Na globalnym rynku jest jeszcze wiele miejsca na nowatorskie usługi, które mają szansę doskonale wpisać się w makrogospodarcze trendy rynkowe. Nowe technologie, które mogą być synergiczne dla Grupy Integer.pl, leżą w kręgu moich biznesowych zainteresowań, stąd decyzja o zainwestowaniu w Key2Print. Na korzyść tej inwestycji przemawia wysokie tempo wzrostu zleceń drukarskich online oraz perspektywy rynku. Rynek e-commerce cały czas prężnie się rozwija i zdobywa coraz to nowych sympatyków. Innowacyjne usługi online to przyszłość.

Czym kieruje się Rafał Brzoska przy inwestycjach w projekty e-commerce?

Przy angażowaniu się w kolejne inwestycje z obszaru e-commerce zawsze kieruję się kilkoma sprawdzonymi już zasadami. Moje zainteresowanie przykuwają projekty, które w dłuższej perspektywie czasowej mają szanse znacząco wpłynąć na zmianę świadomości zarówno odbiorców naszych usług, jak i potencjalnych partnerów. E-commerce to branża, która nie uznaje stagnacji, każdy, nawet najkrótszy przestój, to tak naprawdę krok w tył. Podejmując kolejne działania biznesowe w tym segmencie rynku, chcę mieć pewność, że oferta sygnowana moim nazwiskiem zrewolucjonizuje rynek e-handlu, umożliwiając jednocześnie powszechny dostęp do komfortowych i innowacyjnych usług.

 

Zostaw odpowiedź