fbpx

Wywiad z Markiem Batko Prezesem firmy Krakvet

W ciągu sześciu lat stworzył największy sklep zoologiczny w Polsce. Od 2010 roku, pod marką Zoofast, prowadzi ekspansję na rynki europejskie.

Już w wieku 25 lat wiedział, że zbuduje dużą firmę i osiągnie sukces. W ciągu sześciu lat stworzył największy internetowy sklep zoologiczny w Polsce. Dzisiaj podkrakowska firma Krakvet obsługuje 200 tysięcy klientów i realizuje 40 tysięcy zamówień miesięcznie. Od 2010 roku, pod marką Zoofast, prowadzi ekspansję na rynki europejskie.

Krzysztof Rdzeń: Największe centrum logistyczne w branży po 7 latach działalności to duże osiągnięcie – czujecie się liderem tego rynku?

Marek Batko: Jesteśmy liderem branży zoologicznej w Polsce, ale też nieustannie pracujemy nad utrzymaniem tej pozycji. Codziennie sztab naszych pracowników
zajmuje się wieloma projektami, które mają na celu ciągłą poprawę jakości naszych usług i zapewnienie gwarancji najniższych cen. Jednym z takich
projektów była budowa centrum logistycznego, którego powstanie, biorąc pod uwagę ogólnoświatowy kryzys trwający od połowy 2008 roku, można zdecydowanie uznać za duży sukces.

Kiedy przekonaliście się, że to właśnie dobrze prowadzona logistyka jest podstawą e-commerce’owego sukcesu?

Od początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że dobra logistyka jest nierozerwalną częścią każdej działalności handlowej w Internecie. Jest także czynnikiem wpływającym na jakość usług sklepu. Dlatego, zarówno w Polsce, jak i za granicą, starannie dobieramy partnerów, na których możemy polegać.

Co jest Pana zdaniem najważniejszym elementem w logistyce e-sklepu?

Trudno wskazać jeden, najważniejszy element. Na sukces sklepu internetowego składa się bowiem wiele czynników, które muszą ze sobą współgrać. Mam tu na myśli doskonale zorganizowany system magazynowania i kompletacji zamówień pozwalający na sprawne przygotowanie przesyłek, szybkość i precyzję w realizacji zamówień oraz terminowe doręczanie przesyłek przez firmę kurierską.

Na co powinien zwrócić uwagę nowy podmiot e-commerce, aby nie popełniać błędów w tym aspekcie działalności?

Jak już powiedziałem – o powodzeniu biznesu, takiego jak sklep internetowy, decyduje kilka elementów. Na pewno należy zaopatrzyć się w bardzo dobrej jakości oprogramowanie systemowe monitorujące stany magazynowe i ze szczególną starannością dbać o ich utrzymanie. Ważne jest także umiejętne przewidywanie potrzeb klientów w danej branży, skuteczne wykorzystywanie informacji rynkowych oraz postawa proaktywna.

A co z samą technologią, sklep internetowy oparty o system osCommerce datowany na 2003 rok to dziś raczej rzadki widok. Czy fakt, że na zagranicznych rynkach marka Zoofast budowana jest na innej platformie oznacza, że technologicznie e-commerce w Polsce jest mniej wymagający niż np. w Niemczech?

Nasz system powstał na podstawie osCommerce, natomiast w przeciągu lat został rozbudowany i dostosowany do naszych potrzeb. W aktualnej formie jest to w zasadzie autorski system, z którym nie mogą konkurować inne gotowe systemy dostępne na rynku.

Do podstawowego systemu nasz wewnętrzny dział IT stworzył wiele podsystemów, rozwiązań i aplikacji z uwzględnieniem aktualnych wymagań rynkowych i naszych własnych potrzeb.

Jak do tej pory rozwijał się Krakvet, na jakie wyzwania trafiła firma w czasie rozwoju?

Rozwój firmy Krakvet można określić jako stabilny i stały. Z miesiąca na miesiąc baza naszych klientów rośnie, co świadczy o coraz większej ilości osób, dla których nasza oferta jest najbardziej atrakcyjna. Dużym wyzwaniem było dla nas stworzenie nowego centrum logistycznego, przy budowie którego musieliśmy zmierzyć się z biurokracją i dostosować do wielu przepisów.

Wprowadzenie firmy na rynki zagraniczne i rozwój sprzedaży w krajach EU to także próba sił i możliwości. Konkurowanie z lokalnymi sklepami internetowymi jest bowiem nie lada wyzwaniem.

Czy Krakvet będzie jednym z przykładów marki wywodzącej się z online, która rozpocznie rywalizację na rynku z markami tradycyjnymi? Jakie znaczenie ma dla e-commerce wielokanałowość?

Sukces oraz pozycja firmy Krakvet jest wynikiem wypracowania procesów i metod, które sprawdzają się w Internecie. Nasza marka została stworzona dla użytkowników i klientów korzystających z zakupów online. Aktualnie w Polsce jest około 12 milionów e-klientów, którzy doceniają wygodę zakupów oraz atrakcyjność cen oferowanych w sieci i liczba ta ciągle rośnie. Można więc założyć, że w perspektywie kilku lat zdecydowana większość sprzedaży odbywać się będzie online, choć zapewne zawsze pozostanie miejsce dla rynku tradycyjnego.

Krakvet.pl jest internetowym sklepem specjalistycznym, ale zdajemy sobie sprawę z zalet wielokanałowej sprzedaży. Chodzi przecież o to, by maksymalnie ułatwić klientom dokonywanie zakupów w dogodnej dla nich formie. Jak powiedziałem – cały czas pracujemy nad utrzymaniem pozycji lidera w naszej branży i choć naszym głównym targetem zawsze pozostanie klient internetowy, nie wykluczamy także wprowadzenia tradycyjnych kanałów sprzedaży.

Dlaczego zagraniczna ekspansja jest najlepszym wyborem na tym etapie rozwoju?

W przeciągu kilku lat staliśmy się liderem rynku zoologicznego w Polsce oraz prekursorem wielu rozwiązań, jak na przykład możliwość udziału klientów w akcjach pomocowych dla zwierząt. W przypadku sprzedaży zagranicznej byliśmy również pierwszym sklepem w naszej branży, który podjął takie wyzwanie i –  jak dotąd – jesteśmy też najbardziej skuteczni w pozyskiwaniu nowych rynków.

Należy zaznaczyć, że za granicą świadomość właścicieli psów i kotów w zakresie żywienia karmą gotową jest wyższa niż Polsce. Widząc potencjał sprzedaży na nowych rynkach, postanowiliśmy spróbować naszych sił – początkowo w Czechach i na Słowacji. Jak się szybko okazało był to strzał w dziesiątkę.

Można przewrotnie stwierdzić, że „zwęszyliśmy” szansę na wzrost obrotów firmy. Rynki słowacki, czeski, węgierski rozwijały się wręcz w zawrotnym tempie. Dostrzegliśmy też fakt, że w Europie istnieją sklepy internetowe, które również, jak my, stawiają na ekspansję na nowe rynki zagraniczne.
Wydaje się zatem, że obecnie ten kierunek rozwoju to nie tylko wybór, ale konieczność.

Na jakie trudności natrafiliście w związku z ekspansją zagraniczną. Na co warto zwrócić uwagę wychodząc na rynki Europy?

Bardzo ważną kwestią jest identyfikacja potrzeb klientów na rynkach lokalnych. Każdy kraj ma swoją specyfikę, więc dla biznesu wchodzącego na nowy
rynek istotne jest poznanie tego rynku i reagowanie na sugestie i sygnały z niego pochodzące.

Ekspansja zagraniczna wymaga też doskonałej logistyki w celu zorganizowania sprawnej, pewnej i bezpiecznej przesyłki do krajów znacznie oddalonych od centrum logistycznego. Oczywiście często wpływa to na wydłużenie czasu realizacji zamówienia, na co należy przygotować klientów.


Wywiad pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 22.


 

3 komentarze

  1. Logistiko 07-01-2014
  2. murzynka 09-07-2014
  3. lech 26-09-2018

Zostaw odpowiedź