fbpx

Wywiad z Michałem Gromem Empik Media &Fashion

Michał Grom w Grupie Empik Media & Fashion odpowiada za sprzedaż w kanale internetowym oraz nadzoruje działania związane z tym obszarem w spółkach z portfolio Grupy. Michał Grom pracuje w Grupie EM&F od 2005 roku, od 2010 roku jest Prezesem E-commerce services Sp. z o.o., spółki odpowiedzialnej za budowanie handlu internetowego w ramach całej Grupy EM&F, a od 2011 roku na stanowisku Dyrektora ds. e-commerce Grupy EM&F. Od 2005 do 2011 roku jako Członek Zarządu Empik Sp. z o.o. był odpowiedzialny za rozwój biznesu e-commerce, IT (rozwiązań zarówno detalicznych, jak i e-commerce), zarządzanie danymi oraz strategię IT w ramach grupy Empik.

Krzysztof Rdzeń: Jak wygląda dynamika wzrostu sprzedaży kanałów online w poszczególnych projektach Grupy EM&F oraz jaki jest udział tych kanałów w ogólnych przychodach Grupy?


 
Michał Grom: Na segment e-commerce w ramach Grupy EM&F składa się pięć skle-pów/serwisów internetowych: empik.com, smyk.com, empikfoto.pl, empiktravel.pl
oraz gandalf.com.pl. Porównanie liczby odwiedzin oraz liczby transakcji w latach
2012 i 2011 pokazuje duże wzrosty, a to przekłada się na bardzo wysoki wzrost przychodów: 61% r/r. W całkowitych obrotach grup/spółek Empik i Smyk w Polsce e-commerce stanowi obecnie łącznie 10% obrotu.

 

Ile czasu i jakimi nakładami zbudowano aktualną, 4. pozycję Grupy EM&F w polskim e-commerce?

 

Zbudowanie tak silnej pozycji na rynku to efekt wieloletniego doświadczenia i wiedzy na temat specyfiki polskiego rynku e-commerce oraz wnikliwego wsłuchiwania się w potrzeby klientów i reagowania na nie. W ubiegłym roku obchodziliśmy 14. urodziny empik.com oraz 1. urodziny smyk.com. Przez cały czas działalności dbamy o to, by inspirować klientów, rozwijać kategorie produktowe, których szukają, zapewniać im coraz wyższy poziom obsługi klienta. Nasze centrum logistyczne wysyła dziesiątki tysięcy przesyłek dziennie. Chcemy być zawsze najszybsi i najbardziej konkurencyjni pod względem asortymentu, ceny i otwartości na klienta.

O tym, że klienci doceniają naszą strategię działań, świadczą wyniki kompleksowego badania polskiej branży e-commerce i jej użytkowników wraz z analizą perspektyw rozwoju rynku, przeprowadzonego na nasze zlecenie przez firmę badawczą Nielsen. Wykazały one, że empik.com jest jednym z najczęściej wskazywanych i rekomendowanych sklepów internetowych w Polsce. Deklarowana znajomość brandu wśród internautów wyniosła 88%.

 

Czy rozszerzanie asortymentu empik.com w celu zwiększania przychodów nie rozmywa wizerunku tej marki? Czym jest dzisiaj Empik i dlaczego taka strategia jest bezpieczna?

 

Ewolucja Empik czy Smyk wpisuje się w ogólnoświatowe trendy – marki nie mogą stać w miejscu, reagują na zmiany zachodzące na rynku i rozwijają się. Rozszerzenie oferty produktowej naszych sklepów jest odpowiedzią na nowe potrzeby klientów. W ubiegłym roku nowe kategorie wprowadziliśmy zarówno na empik.com, jak i na smyk.com.

Empik.com poszerzył asortyment m.in. o produkty cyfrowe (książki – e-booki i audiobooki i muzykę), beauty, home&deco i sport, a smyk.com – m.in. o ubrania sportowe dla mam i dzieci, ubrania dla kobiet w ciąży i kosmetyki dla mam, a także jedzenie dla dzieci. We wszystkich tych obszarach obserwujemy dobre wyniki sprzedaży.

Nie zapominajmy też, że Internet jest idealną płaszczyzną do testowania nowych kategorii produktowych. Produkty, które sprzedajemy z sukcesem w Internecie, będą się pojawiały również w sklepach offline.

 

Jakie rozwiązania logistyczne w zakresie wielokanałowości wypracowała Grupa EM&F w poszczególnych projektach online i jak przekładają się one na kanał offline?
 
Zarówno w przypadku Empiku, jak i Smyka kanały online i offline się przenikają. Korzyści płynące z tego faktu klienci mogą odczuć podczas codziennych zakupów w sklepach internetowych i salonach.

Składając zamówienie w empik.com lub smyk.com, klient ma możliwość bezpłatnego odbioru przesyłki o standardowych gabarytach w sklepie stacjonarnym, w punktach odbioru. Obecnie jest ich 190, a wkrótce ta liczba wzrośnie do ponad 250 lokalizacji. Ma to również pozytywny wpływ na sprzedaż w salonie – bardzo często przy okazji odbioru paczki klient równocześnie robi dodatkowe zakupy.

Kolejnym udogodnieniem jest możliwość złożenia bezpośrednio w salonie zamówienia na produkt, który nie jest dostępny na miejscu. W ten sposób sklep online służy
jako przedłużenie „półki” z produktami dostępnymi dla klientów sklepu stacjonarnego.

 

Jak kanał online wpływa na sprzedaż offline w przypadku empik.com
i smyk.com?

 

Kanały online i offline w przypadku Empik i Smyk są adresowane do różnych odbiorców. Empik.com i smyk.com kierują swoją ofertę typowo do klienta internetowego, konkurując
z innymi graczami rynku e-commerce. Analogicznie salony marek „walczą” o wyniki sprzedaży z innymi podmiotami z kategorii retail. Strategie asortymentowe i cenowe Grupy EM&F są tego odzwierciedleniem.

 

Jaką rolę odgrywa dziś kanał mobile w sprzedaży wielokanałowej Grupy?

 

Obserwujemy, że coraz większa liczba klientów przychodzi do naszych sklepów internetowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, rośnie też sprzedaż z tego kanału. Aby zatrzymać u nas tę grupę klientów i pozyskać nowych, stale ulepszamy i rozwijamy
dla nich dedykowaną aplikację do sprzedaży produktów cyfrowych.

 


 

Zostaw odpowiedź