fbpx

Wywiad z Szymonem Grabowskim (prezes Implix, producent GetResponse)

Szymon Grabowski, założyciel i prezes firmy Implix, właściciela GetResponse, dostawcy usług email marketingowych oraz ClickMeeting, platformy do konferencji i spotkań online.

1. Kiedy i od czego zaczęła się Twoja przygoda z e-biznesem?

Jak na branżę e-commerce, to myślę, że mogę powiedzieć, że zaczynałem bardzo dawno temu. Był to bowiem 1996r., a ja miałem wtedy 16 lat. To był bardzo osobliwy czas jeśli chodzi o biznes internetowy. Wszystko było nowe, nie można było pójść jedną z dostępnych już dróg, bo ich po prostu jeszcze nie było. Jedynym rozwiązaniem było wytyczanie własnych ścieżek, które były jeszcze terra incognita.

2. Jak powstał GetResponse?

W 1999r. powstał serwis do email marketingu – GetResponse, w którym na początku zajmowałem się dosłownie wszystkim – programowaniem, grafiką, marketingiem i sprzedażą. Pozwoliło mi to spojrzeć na produkt z wielu stron, poznać różne punkty widzenia i zdobyć ogromne doświadczenie, z którego mogę czerpać kiedy wymagam czegoś od moich pracowników.

3. Czy możesz powiedzieć o podstawowych błędach, które Twoim zdaniem można popełnić startując z jakimkolwiek e-biznesem, czy to pod kątem doboru niszy, rynku, produktu czy też innych, potencjalnie mniej znaczących elementów biznesu?

Podstawowy błąd, który można popełnić to stworzyć przeciętny produkt. Nieważne czy jest on skierowany do pojedynczego klienta czy sektora biznesowego. Jeżeli nie będzie on najlepszy, wyjątkowy i innowacyjny to naprawdę trudno będzie dzięki niemu osiągnąć sukces. Poza tym, warto dołożyć wszelkich starań, aby produkt był intuicyjny i prosty w obsłudze. Nikt nie lubi skomplikowanych i trudnych serwisów, którym trzeba poświęcić wiele godzin nauki zanim zacznie się ich używać.

Trzeba także zapomnieć, że nadejdzie taki dzień kiedy uznamy, że nasz produkt został już skończony. W e-biznesie taki dzień nie istnieje! Produkt należy cały czas rozwijać, ulepszać, poprawiać i optymalizować. Warto kierować się ideologią CANI (constant and never-ending improvement), która w dużym skrócie oznacza ciągły i niekończący się postęp. Zawsze są nowe wyzwania, nowe pomysły do zrealizowania, nowe funkcjonalności do wprowadzenia.

4. Największe przychody firmy Implix generuje GetResponse, czy możesz powiedzieć jaka część przychodów należy do pozostałych projektów takich jak: ClickMeeting, ClickWebinar, GetResponse360?

GetResponse to obecnie najbardziej dochodowy i rozpoznawalny produkt Implix. Trzeba pamiętać, że jest to serwis z kilkunastoletnią historią. W tym czasie udało nam się nie tylko zbudować świadomość marki wśród email marketerów na całym świecie, ale przede wszystkim zyskać ich zaufanie jako profesjonalnej i niezawodnej platformy do email marketingu. Dzięki temu dzisiaj dla wielu naszych klientów słowo “GetResponse” jest synonimem wysokiej dostarczalności, dobrych praktyk, niezawodności i profesjonalizmu.

Natomiast ClickMeeting i ClickWebinar działają na rynku dopiero od kilkunastu miesięcy, a premierę na polskim rynku miały pod koniec ubiegłego roku. W tych produktach drzemie ogromny potencjał, który zostanie uwolniony wraz z większą świadomością rynku. Mogę zdradzić, że produkty już zarabiają na siebie. Z usług ClickMeeting korzysta już m.in. kilka wyższych uczelni, system rekrutacyjny należący do grupy Pracuj.pl oraz taki gigant jak GlaxoSmithKline oraz kilka tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw z całego świata. W ciągu kilkunastu miesięcy za pomocą ClickMeeting i ClickWebinar “spotkało” się już ponad milion użytkowników.

5. Czy nie masz wrażenia, że w Polsce e-mail marketing nie zdążył dojrzeć, a już stał się synonimem spamu? Myślisz, że przyjdzie czas na profesjonalizację działań e-mail marketingowych w sektorze MSP i docenienie potencjału e-mailingu, czy może zaczynamy doświadczać tego w tym momencie?

Wraz z coraz większą wiedzą na temat dobrych praktyk oraz możliwości email marketingu, percepcja email marketingu staje się coraz lepsza. Wystarczy spojrzeć na ostatni raportu Internet Standard e-commerce 2011. Wynika z niego m.in, że popularność email marketingu w branży e-commerce systematycznie rośnie. W 2008 r. stosowało go 38,6%, a w 2010r. było to już 47,37% e-sklepów. Jest to prawie 10% wzrost na przestrzeni dwóch lat. A co najważniejsze, to klienci sami wybierają email do komunikowania się z e-sklepami.

Poza tym, trzeba pamiętać, że email marketing jest cały czas uznawany za jedną z najbardziej dochodowych form marketingu. Z badania Direct Marketing Assocation wynika, ze jedna złotówka wydana na kampanię emailową może przynieść ponad 43 zł zwrotu.

6. Kiedy i czym zaskoczy nas firma Implix lub Szymon Grabowski?

Czy planujesz nowe przedsięwzięcia w ramach prowadzonych biznesów, a może kolejne zupełnie nowe projekty?

Z niecierpliwością czekałem na to pytanie. [śmiech]. To będzie przełomowy rok dla Implix. Intensywnie pracujemy nad całkowicie nowym produktem, który już niebawem będziemy mogli przedstawić światu. Na razie mogę zdradzić trzy szczegóły, które pozwolą rozgrzać ciekawość i wyobraźnię wielu czytelników: social media, zakupy online i geolokalizacja. Te wszystkie elementy połączymy i wykorzystamy w naszym nowym projekcie. Więcej informacji na ten temat już niebawem.

Oczywiście nieustannie pracujemy nad nowymi funkcjonalnościami i usprawnianiem dotychczasowych produktów – GetResponse i ClickMeeting. W Implix kierujemy się zasadą CANI (Constant & Never Ending Improvement). Kładziemy nacisk na ciągły i niekończący się rozwój produktu. Naszym celem jest odpowiadanie na potrzeby klientów i tworzenie najlepszych produktów na rynku.

7. Problemem wielu przedsiębiorców na pewnym etapie rozwoju e-biznesu jest delegowanie zadań, zatrudnianie pracowników i skuteczne zarządzanie ich pracą. Czy możesz podzielić się kilkoma wskazówkami

na co warto zwrócić uwagę budując zespół „na odległość” i czy jest to w ogóle możliwe.

Jestem osobą, która czasami wręcz chorobliwie chce wszystko kontrolować. Jednak wraz z ciągłym rozwojem firmy zatrudniałem coraz więcej osób i zrozumiałem, że delegacja jest niezbędna do tego, aby firma mogła się rozwijać.

Kluczowym czynnikiem w budowaniu zespołu jest zatrudnianie ludzi lepszych ode mnie. Ty nie musisz być ekspertem w każdej dziedzinie. Ważne jednak, żeby otaczać się ekspertami, którzy są świetni w tym za co odpowiadają. W ten sposób można zbudować świetny zespół, którego praca będzie przekładać się na sukces całej firmy.

8. Co możesz powiedzieć młodym przedsiębiorcom rozpoczynającym swoją e-biznesową przygodę. Na jakim biznesie warto skupić się dzisiaj, jaki model biznesowy wygląda najbardziej przewidywalnie, a w perspektywie czasu jest skazany na zyski?

Warto na samym początku odpowiedzieć sobie na pytanie, czy mój produkt lub biznes jest skalowalny? Skalowalny jest na przykład produkt typu SaaS (Software as a Service) jak m.in. GetResponse i ClickMeeting lub Skype. Skalowalne są również produkty do pobrania i zainstalowania oraz m.in. sprzedaż wysyłkowa online.

Bardzo skuteczny i dochodowy jest model biznesowy oparty na abonamencie. Oznacza to, że klienci płacą za usługi np. w miesięcznych lub rocznych odstępach czasowych. Na tym modelu zbudowałem Implix i mogę powiedzieć “to działa!” [śmiech] Polecam jednak szukanie swojego własnego modelu.

1 komentarz

  1. Mateusz 11-06-2012

Zostaw odpowiedź