fbpx

Yandex rzuca rękawicę Google

Rosja to jeden z tych krajów, gdzie ani Google, ani Facebook nie osiągnęli tak mocnych pozycji, jak w większości europejskich państw. Jeśli chodzi o wyszukiwanie, to do Yandexa należy 60 proc. rosyjskiego rynku. Gigant na tym jednak nie poprzestaje i szuka źródeł swoich przychodów w nowych obszarach.

Dzięki nakładce na Androida YANDEX.KIT, rosyjska firma zamierza zawalczyć o nowych klientów również poza swoim macierzystym rynkiem.

Tzw. launchery na system Android są ostatnio bardzo popularne. Jakiś czas temu własną aplikację tego typu pokazała Mozilla, rozwijająca przeglądarkę Firefox.

Yandex postanowił nie być gorszy i opracował własny program tego typu. Yandex.Kit w zamyśle Rosjan ma stanowić realną alternatywę wobec ekosystemu, stworzonego przez koncern z Moutain View. W ramach pakietu programów, udostępnionych przez Yandex, znajdziemy aplikacje udostępniające aktualne newsy, pogodę itp.. Poza tym nie zabrakło tam również flagowego produktu, czyli wyszukiwarki oraz niemniej popularnych map.

Wypada zauważyć, że Rosjanie dość intensywnie pracują nad dywersyfikacją źródeł swoich przychodów. Ostatnio wspominałem o zakupie brokera kurierskiego (więcej informacji na ten temat znajdziecie w tym miejscu). Widać, że Yandex stara się sukcesywnie rozszerzać portfolio oferowanych przez siebie usług, czego wyrazem jest opisywany program.

Obecnie w Yandex Store znajdziemy ok. 100 tys. aplikacji. To zatem jedna dziesiąta tego, co znajdziemy w Google Play z 1 mln aplikacji. Poza tym W Yandex.Kit nie znajdziemy niektórych usług, np. dostępnego w portfolio giganta z USA wirtualnego dysku.

Niemniej jednak już teraz zainteresowanie fabryczną preinstalacją pakietu Yandex na swoich telefonach wyrazili tacy producenci sprzętu mobilnego, jak Huawei i Explay.

Rosjanom będzie bez dwóch zdań bardzo trudno zaistnieć na rozwiniętych i dojrzałych rynkach, gdzie Google rozdaje karty od wielu lat. Poza tym nie widzę specjalnego powodu, dla którego jego dotychczasowi klienci mieliby przesiadać się do pakietu aplikacji Yandex, który w dodatku w obecnym kształcie jest uboższy od tego, co oferuje Google. Ale na rynkach rozwijających się, zwłaszcza w regionie Europy Wschodniej i byłych republik radzieckich szanse na sukces Yandex nie są małe.

Zostaw odpowiedź