fbpx

Zaangażowanie w social media, czyli droga do sukcesu!

„Słownik języka polskiego” tłumaczy pojęcie „zaangażować się” jako wziąć aktywny (głównie emocjonalnie) udział w jakimś działaniu, przedsięwzięciu, pracy, projekcie. I takie jest właśnie najprostsze znaczenie tych słów. Wydaje się banałem, ale w praktyce mamy ogromny problem z tym, by się w coś zaangażować. Dlaczego?

Człowiek jest tylko człowiekiem. Jeśli nie wykazuje chęci do tego, by brać w czymś czynny udział, to nie ma możliwości, by go do tego zmusić. Są jednak pewne ukryte metody, które mogą sprawić, że gdzieś mimowolnie zaczniemy praktykować. Mam tu na myśli social media i odwieczny problem specjalistów w tej dziedzinie, czyli co zrobić, żeby nasi fani nie tylko lajkowali, lecz także pisali komentarze czy udostępniali nasze zdjęcia/filmy/grafiki na własnej tablicy?

Sprawa nie jest prosta! I – jak wiadomo – jest powodem bolączki wielu social media managerów! A to dlatego, że każdy fan jest inny! Nie ma dwóch takich samych osób, o tym samym poczuciu dobrego smaku, których bawią te same dowcipy. Skoro więc każdy z nas jest inny, to jak zaspokoić potrzeby wielu fanów konkretnego ’afanpage’u, tak by chcieli angażować się w jego istnienie? Trzeba przede wszystkim przeprowadzić we własnym zakresie „minibadanie” naszych fanów. Sprawdzić, co bawi większość z nich, co większości się podoba, a co nie, co ich drażni. Dlaczego mówię o większości? Pamiętajcie, że wszystkich fanów nie da się zadowolić, tak jak nie da się zadowolić wszystkich ludzi. Zawsze znajdzie się ktoś, komu coś się nie spodoba. Takie badanie najłatwiej przeprowadzić metodą prób i błędów na naszym fanpage’u. Od razu zauważymy, co ludzie klikają, co komentują, a co ich w ogóle nie obchodzi. I co więcej, tego rodzaju badanie nic nie kosztuje – jedynie nasz czas i wnioski, jakie musimy z niego wyciągnąć.

Kolejnym etapem w tworzeniu strategii zaangażowania na ’u Facebooku jest porównanie wniosków z naszego badania z naszą grupą docelową, na przykładzie marki DeeZee (www.deezee.pl), gdzie grupa docelowa to młode kobiety/dziewczyny w wieku 16–24 lata. Porównałam i nawet nieco dalej zauważyłam, że ich zainteresowanie skupia się wokół mody i urody oraz dowcipu zorientowanego na demotywatory. Przez modę rozumiem aktualne trendy nie tylko obuwnicze, lecz także znanych projektantów i ciekawostki z ich życia. Generalnie fanki marki interesuje wszystko związane z szeroko pojmowanym fashion. Tematy tzw. ciężkie w naszym przypadku nie wchodzą w grę, gdyż fanki DeeZee chcą czytać o modzie i urodzie, a także o najnowszych butach DeeZee, a nie o tym, co się dzieje na świecie. DeeZee staje się więc dla nich swego rodzaju oderwaniem od rzeczywistości, gdzie mogą zapomnieć o szarościach dnia codziennego i zanurzyć się w delikatnej nutce modowego snobizmu oraz trendów ze świata celebrytów.

Po zanalizowaniu tych wniosków można zabrać się do stworzenia podziału postów, ich częstotliwości i jakości w określonym czasie dnia.

 


Artykuł o zaangażowaniu fanów w social media pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 8


Zostaw odpowiedź