fbpx

Zadbaj o regularny przyrost recenzji Twojej oferty!

Z pewnością każdy został gdzieś-kiedyś popchnięty do decyzji zakupowej za sprawą rekomendacji drugiej osoby. Nawet jeśli nie był to czynnik decydujący, bez wątpienia nieraz znacznie zmiękczył obawy o nietrafnej transakcji lub rzucił nieco dodatkowego światła na wędrujące w myślach słowo “pożądam”.

W zależności od towaru, nieraz sama jego prezentacja (np. zdjęcia), suchy opis czy dane techniczne są po prostu niewystarczające do ostatecznego postanowienia o zakupie. Niektórzy zwyczajnie odczuwają potrzebę utwierdzenia się w przekonaniu, iż ich pieniądze nie zostaną wyrzucone w błoto, co jest w pełni zrozumiałe.


 
Kupić czy nie kupić, oto jest pytanie.

Z perspektywy konsumentów, rzeczowa informacja przedzakupowa obwieszczająca m.in. o niezawodności, zaobserwowanych wadach, przydatności, solidności, różnych zastosowaniach, ciekawych funkcjach, idealnym prezencie czy możności rozwiązania szeregu konkretnych problemów za pomocą danego produktu niesie za sobą ogromną wartość i jest jednym z istotnych czynników zaważających o transakcji. Podmiot dostrzegający liczne, treściwe i solidne opinie na karcie produktu, zupełnie inaczej postrzega swój potencjalny zakup, czuje się pewniejszy – pozyskuje dodatkowe argumenty podpierające nadchodzącą decyzję.

 

Jeśli nie w Twoim sklepie, to u konkurencji…

Jeżeli interesant nie znajdzie na stronie dostatecznych powodów, aby sfinalizować transakcję, może opuścić sklep i rozpocząć poszukiwania brakujących informacji w sieci. W takim przypadku niestety nie ma pewności, iż owa osoba powróci na Twoją witrynę. Być może znajdzie lepszą ofertę lub złoży zamówienie tam, gdzie odnajdzie pożądane treści. Scenariuszy jest wiele.Dbając o regularny przyrost wartościowych recenzji możemy zapobiec nadmienionym sytuacjom, tym samym zwiększając szansę na zatrzymanie potencjalnego klienta na witrynie sklepu.

 

Jak zachęcić konsumentów do opiniowania oferty?

Recenzje najczęściej piszą osoby zachwycone lub sfrustrowane danym produktem. Reszta, nawet jeśli będzie zadowolona z zakupu, bez odpowiednich bodźców mobilizujących, przeważnie nie odczuje potrzeby udzielania się.

 

5 prostych sposobów na skuszenie nabywców do wypowiedzi na temat oferty:

  1. Nic tak nie motywuje do działania, jak perspektywa możliwych do uzyskania korzyści. W zamian za podzielenie się wrażeniami odnośnie danego produktu można zaproponować klientom dodatkowe punkty lojalnościowe, gratisy w formie drobnych upominków, rabat, darmową, bądź tańszą wysyłkę następnego zamówienia. Przyzwoitym wyjściem wydaje się cykliczny (np. comiesięczny) wybór najlepszej lub kilku wyróżniających się wypowiedzi. Zwycięzców nagradzamy, natomiast recenzje albo informacje o nich w jakiś sposób uwydatniamy na stronie lub np. w newsletterze. W efekcie zwycięzcy przekonują się, iż opłaca się angażować, a reszta otrzymuje dobry powód, aby zacząć to robić. Warto też, w celu minimalizacji ryzyka pojawiania się skopiowanych i śmieciowych tekstów, określić kilka zasad dodawania oraz formy i treści opinii kwalifikujących się do konkursu.Im okazalszy i ciekawszy zakres gratyfikacji, tym lepszy efekt. Ograniczają nas tylko zasoby ludzkie, budżet oraz wyobraźnia.
  2. Krótka notka w miejscu przeznaczonym na dodawanie opinii:
    • zapraszająca do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami,
    • ukazująca istotność rekomendacji z punktu widzenia innych klientów,
    • z ewentualnymi profitami, wiążącymi się z dodawaniem recenzji.
  3. Wiadomość mailowa z podziękowaniem za pomyślną transakcję, zachętą (pkt 2) do przekazania swoich uwag i linkiem kierującym do miejsca przeznaczonego na opiniowanie konkretnego produktu.Ową wiadomość najlepiej wysłać w odpowiednim odstępie czasowym od zakończenia realizacji zamówienia, np. po 2 tygodniach, dając czas nabywcy na zapoznanie się z nowym zakupem.
  4. Utworzenie działu z produktami rekomendowanymi przez kupujących – podstrona z pozycjami o dużej liczbie pozytywnych opinii, która będzie kolejną oznaką, iż dodając recenzje konsumenci pomagają sobie nawzajem, mają na coś wpływ, w pewnym sensie współtworzą tę sekcję. To działa niezwykle mobilizująco. Na takiej podstronie można zamieścić zwięzłą wzmiankę, jak przebiega selekcja do wspomnianego działu oraz z informacją o ewentualnych zaletach wynikających z dzielenia się własnym zdaniem.
  5. Wykorzystanie wszystkich możliwych sposobności do zdobycia rekomendacji. Przykładowo, użytkownik sklepu dzwoni z podziękowaniem za udaną transakcję, wychwala nabyty towar lub poszukuje podobnych opcji w odniesieniu do docenionego zakupu. W takiej sytuacji, zbytnio nie narzucając się, nie zaszkodzi zakomunikować o możliwości dodania własnej oceny danej pozycji w ofercie. Nawet 2-3 zdania nakierowane na korzyść (pkt 1 i 2) mogą wyzwolić w telefonującej osobie impuls dopingujący do działania. Warto próbować.

Troszcząc się o systematyczny przyrost opinii oferowanych towarów zwiększamy zaufanie do proponowanej oferty, ułatwiamy wybór zakupowy oraz zwiększamy szansę na zatrzymanie potencjalnych nabywców na witrynie sklepu. Krótko mówiąc, jest to kolejna płaszczyzna, na której z powodzeniem można powalczyć o klienta.

 


Autorem artykułu jest Paweł Mieczkowski Specjalista ds. marketingu internetowego i Redaktor online www.epro.com.pl


Zostaw odpowiedź