fbpx

Zakupowe wykorzystanie urządzeń – raport M-Commerce 2015

Izba Gospodarki Elektronicznej wraz z Mobile Institute i partnerami przygotowała nowy raport traktujący o zakupach mobilnych. Ponad stu stronicowy dokument dzieli się na dwie części. Pierwsza została oparta o badania 1500 Internautów, zaś druga o zachowania ponad 5000 użytkowników partnerskich sklepów internetowych.

Pora na fragmenty części drugiej, z której dowiemy się o mobilnych aktywnościach okołozakupowych.

 

 

Zerknijmy na poniższy wykres, który odpowiada na pytanie „Które czynności wykonujesz korzystając z urządzeń mobilnych?” Użytkownicy smartfonów i tabletów poszukują przede wszystkim informacji i opinii o produktach, które zamierzają kupić. Niemniej często potrzebują odnaleźć informację o godzinach otwarcia sklepów. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, czy Google oraz Facebook wyświetlają prawidłowo godziny pracy naszej siedziby. Bardzo wysoko znalazły się także porównania cen i ofert. Niestety efekt odwróconego ROPO ma się lepiej niż kiedykolwiek dotąd.

 

mobilne-zakupy1

 

Widać to na kolejnym wykresie, gdzie ponad 60 procent badanych potwierdziło, że podczas wizyty w sklepie stacjonarnym sprawdza czy może znaleźć podobny produkt w Internecie. Jest to najczęściej wykonywana czynność – sprzedawcy, miejcie się na baczności!

 

mobilne-zakupy3

 

Czy można zapobiegać zjawisku tzw showroomingu? Tak, przede wszystkim uważać na ceny oraz w przypadku braku dostępności umiejętnie zachęcić klienta do złożenia zamówienia. Wszak w przypadku sprzedaży internetowej także będzie musiał na towar poczekać!

 

 

mobilne-zakupy4

 

Kolejny niezwykle interesujący wykres odpowiada na pytanie: „W których kategoriach zdarza Ci się kupować tę samą markę / produkt w wielu kanałach, tzn. raz korzystając z urządzenia stacjonarnego, raz mobilnego, a raz w sklepie stacjonarnym?” Innymi słowy, konsumentów zapytano o codzienną praktykę zakupów wielokanałowych. Tutaj zdecydowanie wygrywają marki związane z modą, domem i ogrodem, kosmetykami oraz elektroniką.

 

mobilne-zakupy2

 



Metodologia

Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem dwóch metod badawczych.

• Zebraliśmy opinie 1500 internautów wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 20 kwietnia – 15 maja 2015. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięliśmy pod uwagę tylko kompletne ankiety.

• Wykorzystując system mobilnego monitoringu opinii Mobile Institute i kanały sprzedaży Partnerów Raportu, zebraliśmy opinie 5452 konsumentów w różnych punktach styku konsumenta z ofertą sklepów, miedzy innymi poprzez e- i m-sklep, konta społecznościowe, mailingi i newslettery oraz w fizycznych punktach sprzedaży. Konsument, klikając na link lub wchodząc na serwis badawczy opinie.mobi i wpisując dedykowany kod, mógł wypełnić responsywną ankietę i podzielić się opinią w zakresie zwyczajów zakupowych i zakupów wielokanałowych. W ten sposób uzyskaliśmy dane od różnorodnej grupy klientów sklepów z 6 branż – modowej, spożywczej, remontowo-wykończeniowej, turystycznej, edukacji i produktów elektronicznych (rtv / agd).

Zostaw odpowiedź