fbpx

Zakupy online wśród młodzieży – badanie inClick

InClick, który łączy pracodawców oraz studentów poszukujących dorywczej pracy zaprezentowało infografikę dotyczącą Zakupów Online.

Infografika powstała dzięki badaniu, które przeprowadzono na próbie blisko 700 osób, co może dawać pewne podstawy do stawiania ogólniejszych wniosków.

 

Jeśli chodzi o skład próby to aż w 75% stanowiły ją kobiety, co może mieć znaczący wpływ na niżej zaprezentowane rezultaty i nie do końca właściwie oddaje stan faktyczny. Ponadto, badanie przeprowadzono wśród osób w wieku 16 – 25 lat.

 

Okazuje się, że wśród przebadanych osób jedynie 2% nie robi zakupów w sieci. Warto pamiętać, że może to być efekt doboru próby wyłącznie spośród internautów. Tak czy inaczej, ponad połowa młodych Polaków surfujących w sieci robi zakupy raz w miesiącu lub częściej – to dobry wynik.

 

Naturalnie, największym powodzeniem (blisko 1/3) cieszą się sklepy z odzieżą. Drugie miejsce zajęły sklepy z książkami i muzyką (16% wskazań), zaś trzecie z szeroko pojętą rozrywką (11% wskazań).

 

W kwestii ilości odwiedzanych sklepów internetowych wyniki są nader ciekawe. Blisko 1/5 ankietowanych twierdzi, że kupuje najczęściej w jednym sklepie. Blisko 1/4 nie ma preferencji co do konkretnego sklepu, zaś kolejna 1/4 ma swoje 2 do 4 ulubionych miejsc e-zakupowych. To świadczy o niezwykle wysokiej lojalności e-zakupowej młodych Polaków.

 

Przejdźmy do kolejnego pytania: “co najcześciej kupujesz w Internecie?” Najmniejsze zainteresowanie budzą podukty pierwszej potrzeby oraz te nieplanowane. Z tego wniosek, że polska młodzież uczy się intensywnie smart shoppingu, czego dowodem jest następna cześć wyników. 39% planuje zakup minimum tydzień wcześniej, zaś 33% minimum miesiąc wcześniej.

 

Motywacja do zakupów online wynika przede wszystkim z niskich cen, co jest dalszym potwierdzeniem tego, że młodzi Polacy są “smart-shopperami”. Drugi powód to wygoda, trzeci zaś to tak naprawdę pierwszy, ponieważ dotyczy rabatów i zniżek. Podobnie ma się sprawa z powodem numer cztery.

 

Najciekawszą częścią każdego badania jest informacja o tym, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Co piąty kupujący młody Polak liczy się przede wszystkim z niską ceną. Po 13% bierze pod uwagę także szybkość dostawy oraz wiarygodność kupującego. Po 11% zwraca szczególną uwagę na dostępność towaru oraz bezpieczeństwo transakcji. Dla co dziesiątego przebadanego najważniejsze jest dobre zdjęcie produktu oraz jego opis.

 

Co istotne, w przypadku tego pytania autorzy badania pozwolili na wybór wyłącznie jednej odpowiedzi – stąd tak zróżnicowane wyniki – i bardzo dobrze.

 

Ostatnie pytanie brzmiało: “co Twoim zdaniem wpływa na wiarygodność sprzedawcy?”. Tutaj nie ma wielkiego zdziwienia. Dla więcej niż co piątego respondenta są to pozytywne opinie zdobyte w serwisach takich jak: allegro, ceneo, opineo etc. 15% ufa sklepom, które informują na stronie o różnorodnych formach wysyłki, zaś 12% ceni sobie proste procedury reklamacji i zwrotów.

 

Po 10% respondentów zyskały kolejno odpowiedzi: opinie przy produktach w sklepie (oznacza to, że dwukrotnie mniej internautów ufa opiniom zamieszczanym na stronach sklepu w stosunku do opinii zdobytych w zewnętrznych serwisach – młodzi internauci mają świadomość częstej manipulacji ocenami?), staż sklepu oraz informacje na stronie samego sklepu. Więcej znajdziecie poniżej.

 

1 komentarz

  1. inCLICK 23-10-2013

Zostaw odpowiedź