fbpx

Zakupy świąteczne po polsku w raporcie Deloitte – cz. II

Kiedy i gdzie Polacy kupują prezenty na święta? W jakich miejscach w Internecie szukają informacji o usługach i produktach? Między innymi na te pytania odpowiada najnowszy raport Deloitte poświęcony świątecznym zwyczajom zakupowym Polaków.

Jedynie 4 proc. respondentów stwierdziło, że prezenty kupuje przed 1 listopada. Niemal ¼ nabywa je w listopadzie. Najwięcej ankietowanych odparło, że podarunków dla najbliższych szuka między 1 a 24 grudnia. Co zaskakujące, 1 proc. ankietowanych odpowiedziało, że kupuje je… po świętach.

Jeśli chodzi o zakupy to respondenci wybierają zazwyczaj tylko jeden kanał sprzedaży. W porównaniu z 2012 rokiem, europejscy konsumenci są bardziej zainteresowani poszukiwaniem i porównywaniem produktów w Internecie (+4 pp.) i tradycyjnych sklepach (+3 pp.). Wśród Europejczyków w 2013 roku nieznacznie wzrosła popularność tradycyjnych sklepów – dwóch klientów na trzech wybiera właśnie sklepy. W porównaniu z pozostałymi Europejczykami, Polacy więcej wyszukują, porównują i kupują w Internecie.

W Polsce, w porównaniu z ubiegłym rokiem, rośnie procent respondentów wyszukujących (+9 pp.) i porównujących (+10 pp.) prezenty w Internecie. Natomiast wybór miejsca zakupu prezentów pozostaje praktycznie bez zmian.

Szukając prezentów i porównując oferty Europejczycy wybierają zazwyczaj sklepy internetowe (z jednym lub kilkoma punktami sprzedaży poza siecią), wyszukiwarki internetowe i, w trzeciej kolejności, sklepy działające wyłącznie w Internecie.

Od roku 2012 wśród Europejczyków, w tym także Polaków, nastąpił spadek popularności mediów społecznościowych, forów i blogów jako kanałów informacji o usługach i produktach.

W Polsce największą popularnością cieszą się wyszukiwarki, porównywarki oraz sklepy internetowe (z jednym lub kilkoma punktami sprzedaży poza siecią).W porównaniu z pozostałymi Europejczykami, Polacy częściej korzystają z porównywarek szukając informacji o usługach i produktach.

Wśród Europejczyków szukanie informacji cenowych to najpopularniejszy sposób wykorzystywania sieci społecznościowych, wśród Polaków natomiast – szukanie informacji o produktach. Zarówno Polacy, jak i pozostali Europejczycy, w mniejszym stopniu wykorzystują fanpage sprzedawców do szukania informacji.

Zostaw odpowiedź