fbpx
Rynek dostaw 2017

Zmiany i trendy na rynku dostaw w ostatnich dwóch latach

36% sklepów internetowych przebadanych w 2016 roku nie przetrwało roku. Przesyłki za pobraniem i darmowa dostawa próbą budowania konkurencji przez małych i średnich graczy.

Jak kształtował się polski rynek e-commerce w obszarach logistyki i dostaw na przestrzeni 2016 i 2017 roku?

Zgodnie z prawem Moore’a możliwości technologiczne podwajają się w niemal równych odcinkach czasu, co oznacza, że z każdym rokiem możemy zrobić o wiele więcej niż w poprzednim. “To prawo można ogólnie zastosować także w e-commerce, gdzie również dochodzi do znaczących zmian w krótkim czasie i przez dwanaście miesięcy dokonują się rzeczy, które mogą zaważyć na dalszym kierunku rozwoju tego kanału sprzedaży” – potwierdza Marta Komar, Brand Manager w Furgonetka.pl.

Zdradliwe koszty wejścia w e-biznes

Pierwszy raport, dotyczący tych samych aspektów, został opublikowany przez Furgonetkę w lutym 2016, czyli nieco ponad rok temu. I jak się okazuje, dwanaście miesięcy to w e-commerce bardzo długo. Przez ten czas nastąpiło kilka zmian. Najważniejszą z nich jest zniknięcie z rynku 36% badanych sklepów. Powodów tego stanu rzeczy może być bardzo wiele. Najbardziej prawdopodobny jest ten, że niska bariera wejścia w e-commerce ułatwia powstawanie wielu nowych sklepów, którym później trudno jest znaleźć klientów i wypracować rentowność. A zacząć jest tym łatwiej, że nowe rozwiązania technologiczne (narzędzia i automatyzacja wielu etapów) oraz logistyczne (np. dropshipping) nie wymagają od właścicieli e-sklepów dużych nakładów finansowych na rozpoczęcie działania. Jednak trudno walczyć z konkurencją o podobnym profilu sprzedaży, która ma więcej szczęścia, doświadczenia, lepszy pomysł na promocję i być może więcej pieniędzy na reklamę, a do tego jest jej mnóstwo. W niektórych branżach rynek jest wręcz przesycony. Wszystkie te wyzwania okazują się nie do przejścia i sklep zamyka się w ciągu roku, czy dwóch lat od rozpoczęcia działalności.

Optymalizacja procesów dostawy

To jednak nie jest jedyna zmiana, która jest zauważalna przy porównaniu obydwu raportów, choć należy tu zaznaczyć, że różnice są widoczne o wiele bardziej w segmencie dużych sklepów. Liczba form dostawy w przypadku małych oraz średnich sklepów praktycznie nie uległa modyfikacjom. W większych firmach zmiany są bardziej widoczne. O 8% zwiększyła się liczba tych, w których jest dostępna tylko jedna forma dostawy kurierem, a o 9% spadł odsetek tych, w których są cztery lub więcej możliwości doręczenia zamówienia. Może to oznaczać, że postawiono na optymalizację procesów związanych z wysyłką i skupiono się na tych opcjach, które są najczęściej wybierane przez klientów.

Kurierska “piątka”

Top 5 firm kurierskich nie zmienił się w przypadku małych i średnich e-sklepów. Widać za to zmiany w drugim badanym segmencie. W 2017 roku na pierwszą pozycję wysunęło się DPD, wyprzedzając Pocztex. W zestawieniu pojawia się także DHL, który w 2016 roku nie trafił do pierwszej piątki najlepszych firm. UPS i InPost plasują się na czwartej pozycji, a do zestawienia wchodzi także FedEx, który także, obok DHLa, nie był obecny w zeszłorocznym rankingu. Znika natomiast GLS, który rok wcześniej zajął czwarte miejsce.

Mały walczy “pobraniem” i “darmową dostawą”

Największe zmiany można zaobserwować, analizując paczki wysyłane za pobraniem. Aż o 46% wzrosła liczba małych i średnich sklepów oferujących ten rodzaj dostawy, w przypadku dużych zmalała ona o 20%. Powodów rozbieżności może być kilka. Coraz więcej dużych sprzedawców rezygnuje z wysyłania za pobraniem, ponieważ mają już tak ugruntowaną pozycję, że nie muszą w ten sposób zdobywać zaufania nowych klientów. Mniejsze e-sklepy nadal mają potrzebę walki o zaufanie właśnie w ten sposób, co więcej wyłączenie COD (cash on delivery) spowodowałoby znaczne zmniejszenie liczby zamówień. Według szacunkowych danych (źródło), sprzedaż za pobraniem w mniejszych podmiotach może wynosić nawet do 30% sprzedaży.

Ostatnim elementem, gdzie można zauważyć interesujące zmiany jest darmowa dostawa. W 2017 roku aż 16% małych i średnich przedsiębiorców wprowadziło tę opcję, a 15% dużych z niej zrezygnowało. Można zakładać, że mali gracze chcą przyciągać do swoich wirtualnych półek klientów, którzy oczekują oszczędności w tym zakresie. Zaś duże biznesy postawiły na optymalizację i korzystają z tego rozwiązania głównie jako narzędzia promocyjnego. Za tym argumentem przemawia fakt, że wartość koszyka, który kwalifikuje się do darmowej dostawy wśród dużych biznesów wzrosła o 22 zł. Możliwe, że spowodowane jest to niskimi marżami w niektórych segmentach, przez co opłacalność dostawy bez kosztów wymagała podniesienia minimalnej wartości zamówienia. Wśród małych i średnich sklepów różnica w wartości koszyka umożliwiającego wybór darmowej dostawy pomiędzy 2016 i 2017 jest znikoma.

Niewielkie różnice w cenie

Jeśli chodzi o średnie ceny dostawy, to można zauważyć tylko nieznaczne różnice. Koszt wysyłki przy przedpłacie zwiększył się o niecałe 2 zł w segmencie małych i średnich przedsiębiorców, u dużych kwota ta wzrosła o 0,95 zł. Zmiany te mogą być spowodowane wahaniami cen oferowanych przez firmy kurierskie lub kosztów obsługi zamówienia w e-sklepie (np. opakowań czy wypełniaczy).

Niewątpliwie wysyłka zamówienia jest bardzo ważnym elementem, mającym wpływ na decyzje zakupowe klientów. W subiektywnych odczuciach kupujących często jest to etap, który decyduje o osiągnięciu satysfakcji z zakupów, bądź jej braku. W przypadku niezadowolenia, są małe szanse, że klient wróci i ponownie złoży zamówienie.

“Mamy nadzieję, że wyniki naszego badania przełożą się m.in. na większą świadomość sklepów internetowych co do miejsca na rynku, w którym się znajdują, pod względem podejścia do logistyki” – konkluduje Marta Komar. Klient ocenia zakupy jako całość doświadczeń. Na tę ocenę składa się nie tylko jakość i cena produktu, czy usability strony, ale też dostawa. I jeśli zawiedzie logistyka – przesyłka będzie zbyt droga, klient nie będzie miał wyboru opcji dostawy albo napotka problemy z kurierem – to ostateczne konsekwencje poniesie sklep.

Pełny raport w wersji graficznej można zobaczyć we wpisie Rodzaje i ceny dostaw w polskim e-commerce lub pobrać ze strony Logistyka w Polskim e-commerce 2017 

Kontakt:
Marta Komar, Brand Manager Furgonetka
marta.komar@furgonetka.pl

Zostaw odpowiedź